perjantai 23. lokakuuta 2009

Audiovisuaalisen viestinnän tutkinto ilman kuvankäsittelyä ja -valmistusta

Mihin tarvitaan Audiovisuaalisen viestinnän tutkintoa ilman kuvankäsittelyä ja -valmistusta?

Kummastusta herättää, miksi nyt lausunnolla olevassa Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon perusteissa nämä kaksi ammatin ja työllistymisen kannalta keskeistä tutkinnonosaa on poistettu. Tutkinnon nimeenkin liittyy äänen ja kuvan käsittely.

Esimerkiksi Heltechissä koulutusaloina on digimedian, elävänkuvan, multimedian, valokuvan ja äänen tuotanto. Useimpiin av-alan työtehtäviin tarvitaan kuvankäsittelyn ja -valmistuksen ammattilaisia. Heltechin opiskelijoista parhaiten ovat työllistyneet multimedian ja valokuvatuotannon opiskelijat. Valokuvatuotannon opiskelijat työllistyvät nimenomaan kuvankäsittelyn ja kuvanvalmistuksen tehtäviin.

Kuvankäsittelyn ja kuvanvalmistamisen tekniikka on muuttunut, mutta kuvat eivät ole ympäristöstämme kadonneet - päinvastoin. Helsingin aseman tornikin on peitetty kuvin remontin ajaksi. Kuvankäsittelijöitä ja kuvanvalmistajia koulutetaan myös 12 muussa oppilaitoksessa. Missä nämä ammattilaiset tulevaisuudessa koulutetaan, jos lausunnolla oleva suunnitelma toteutuu?

Ratkaisu av-alan työttömyyteen ei suinkaan ole työllistymisen kannalta tärkeimpien opintokokonaisuuksien eliminoiminen kun tutkinnon sisällöt vaativat uudistamista. Luulisi olevan selvää, että vaikka av-alan työllisyys on supistunut, koulutusta ei pidä supistaa niiltä av- teollisuuden aloilta, jotka työllistävät hyvin nyt ja tulevaisuudessa maassa, jonka johtotähtenä on maailman suurin kameroiden valmistaja*.

3 kommenttia:

jore kirjoitti...

Koko alan ammattilaisten koulutus tuottaa pääasiassa työttömiä, jotka myyvät töitään murto-osalla ammattilaisen vaateesta ja samalla romahduttavat alaa.
Ylikoulutus on n. 80-90%.
Työtä ei ole ja firmat käyttävät nuoria sumeilematta hyväkseen.

jore puusa
Kuvajournalismilinjan johtaja
lehtikuvaaja
jore.puusa@kolumbus.fi

Pekka Mölsä kirjoitti...

Raittilan raportin* mukaisesti av-alan koulutusta on pyritty vähentämään, mutta poistamalla koulutus av-alan tehtävistä, joissa toistaiseksi työtä on riittänyt johtaa todellakin kuvaamaasi tilanteeseen, jossa nuorista tulee hyväksikäytön uhreja.

Kestämätön ratkaisu av-alan työttömyyteen on se, että kuvankäsittelijöiden ja -valmistajien koulutus lopetetaan, varsinkin kun kun valmistuneista n. 80-90% on työllistynyt koulutustaan vastaaviin tehtäviin!

Kuvajournalismilinjan johtajana ja lehtikuvaajana tiedät, että niiden, jotka ovat saaneet asiallisen koulutuksen tehtäväänsä ei tarvitse antaa käyttää itseään hyväksi työmarkkinoilla. Tästä kertoo viimeaikaiset tapahtumat, joissa alan ammattilaiset ovat nousseet puolustamaan oikeuksiaan, joita laman varjolla pyritään polkemaan.

Hyväksikäytön uhreja ovat nimenomaan harrastelijat, joilta puuttuu alan koulutus. Kysymyksessä on rakenteellinen työttömyys, johon ratkaisu ei ole jättää nuoret ilman koulutusta.

Päinvastoin, ratkaisu alla vallitsevaan villin tilanteeseen on oikein mitoitettu asianmukainen koulutus.

______________________
*http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/viest_ammatit/tiedote210406.pdf

Av-toimikunta kirjoitti...

Mitä virkaa on valokuva-alan koulutuksella, josta puuttuu kuvankäsittely ja kuvanvalmistus? Mitä virkaa on Graafisen tuotannon opinnoilla joista puuttuu graafinen tekniikka ja ilmaisu?