Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon perusteissa työelämälähtöisyys näkyy ns. kolmikannan lähtökohdista tutkintorakenteen, tutkintojen perusteiden, tutkintotilaisuuksien suunnittelussa, tutkintotilaisuuksien järjestämisessä ja tutkintosuoritusten arvioinnissa.
”Näyttötutkintojärjestelmässä
työnantajataho, työntekijätaho ja opetusala tekevät tiivistä yhteistyötä
tutkintorakennetta kehitettäessä, tutkintojen perusteita laadittaessa,
tutkintotilaisuuksia suunniteltaessa ja järjestettäessä sekä tutkintosuorituksia
arvioitaessa.
Näyttötutkintoina voidaan suorittaa ammatillisia perustutkintoja,
ammattitutkintoja ja erikoisammattitutkintoja. Näyttötutkinnon perusteissa on
määritelty ammattitaito työelämässä tarvittavina osaamisvaatimuksina. Tutkinnot
rakentuvat osista, jotka vastaavat itsenäisiä työkokonaisuuksia.
Ammattitaidon arvioinnissa tulee perusteellisesti ja huolellisesti
tarkastella sitä, miten tutkinnon suorittaja on osoittanut osaavansa sen, mitä
tutkinnon perusteissa ko. tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksissa
edellytetään. Arvioinnissa käytetään tutkinnon perusteissa määriteltyjä
arviointikriteerejä.
Arvioinnissa tulee käyttää monipuolisesti erilaisia ja
ensisijaisesti laadullisia arviointimenetelmiä. Vain yhden menetelmän käytöllä
ei välttämättä saada luotettavaa tulosta. Arvioinnissa otetaan huomioon ala- ja
tutkintokohtaiset erityispiirteet tutkinnon perusteiden mukaisesti.”
Lähde:
Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon perusteet /2010
Mitä av-alan tutkinnoissa merkitsee työelämälähtöisyys?
Mitä av-alan tutkinnoissa merkitsee työelämälähtöisyys?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti