.

keskiviikko 18. maaliskuuta 2015

Av-alan näyttötutkinnot ja "opiskelijoiden ylitarjonta"

Kysymys 

Olen opiskellut Lahden käsi- ja taideteollisessa oppilaitoksessa viestinnän perustutkinnon vuosina 1995-1998. Nyt haluaisin suorittaa näyttötutkinnon, mutta näyttää siltä että tämän alan näyttötutkintoja ei tarjota opiskelijoiden ylitarjonnan vuoksi.

Olen tehnyt mainosgraafikon töitä hyvällä menestyksellä, ja arvostettuna työntekijänä.
Vaihdoin alaa ohjelmointiin, jota olen sen jälkeen tehnyt työkseni, nyt kuitenkin haluaisin lähteä korkeakouluun tai yliopistoon opiskelemaan jotakin muuta alaa. 


Mitä vaihtoehtoja minulla on suorittaa jokin *visuaalisen suunnittelun* näyttötutkinto?

Vastaus

Antamiesi tietojen perusteella voinet suorittaa Audiovisuaalisen viestinnän tai Kuvallisen ilmaisun perustutkinnon näyttötutkintona. Näyttötutkinnot ovat avoimia kaikille. En ole kuullut, että tutkintojen suorittamista olisi rajoitettu ”opiskelijoiden ylitarjonnan vuoksi”. Mistä mahtaa olla kyse?

Tutkintotoimikunnat arvioivat tutkintosuorituksia, mutta eivät itse järjestä tutkintoja. Tutkinnon suorittamista varten sinun pitää ottaa yhteys oppilaitokseen, jossa näitä tutkintoja järjestetään. Lisätietoa näyttötutkinnoista löytyy osoitteesta http://www.nayttotutkinnot.fi/.

Audiovisuaalisen viestinnän tutkintotoimikunnan sivuilta löytyy tietoa mm. av-alan tutkintojen järjestäjistä.

keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Tutkinnonosien suorittamisjärjestys

Kun rahoitusperusteet muuttuu tutkinnonosakohtaiseksi ylläpitäjä on päättänyt, että tutkinnon osat pitää suorittaa siinä järjestyksessä, kun ne on tutkinnon perusteisiin kirjoitettu. Voidaanko tälläistä menettelyä vaatia vain järjestelysyistä?

Tukinnon osat on kirjoitettu selkeyden vuoksi tutkinnon perusteisiin tietyssä järjestyksessä. Missään ei kuitenkaan ole määrätty, että ne pitäisi suorittaa nimetyssä järjestyksessä.  Ennaltamäärätty suorittamisjärjestys on henkilökohtaistamisen vastainen teko. Suorittamisjärjestys lähtee suorittajan tarpeesta ei järjestäjän määräyksestä.

Aiemmin Audiovisuaalisen viestinnän perustutkintoon kuului erikseen perusopinnot. Kyseinen tutkinnonosa on kuitenkin poistettu uusista tukinnon perusteista. Monet tutkinnon järjestäjät eivät ole kuitenkaan päässeet eroon vanhasta käsitteestä.

Perustutkinnon pakollinen osa, Audiovisuaalinen tuotanto, joka on esitelty tutkinnon perusteissa ensimmäisenä ei korvaa vanhoja perusopintoja, Sen tarkoitus, niin kuin nimikin sanoo on antaa yleistiedot  ja kokonaiskäsitys audiovisuaalisesta tuotannosta.

Tarkoituksenmukaisinta useinkin on suorittaa pakollinen tutkinnon osa vasta sen jälkeen kun valinnaiset tutkinnonosat on suoritettu. Tällöin ei enää tarvitse suorittaa niitä tutkinnon osa-alueita, jotka sisältyvät valinnaisiin ammatillisiin tutkinnon osiin.

----------------------------

Ulkona lehdet lakastuu, laatikossa ne kastuu


maanantai 22. syyskuuta 2014

Mikä päivämäärä todistukseen?

Rehtori on jo allekirjoittanut valmiiksi päivätyn todistuksen, ja koontilomake myös samalla päiväyksellä.

Kysymys kuuluu:

Paperien toimitus myöhästyy. Muutanko papereihin seuraavan kokouksen päiväyksen vai laitanko tulemaan nämä valmiiksi päivätyt paperit?

Vastaus

Päätöksen papereiden lähettämisestä tekee tutkinnonjärjestäjä itse. Käsettelyaika suositus on kuitenkin alle kaksi kuukautta. Todistusmääräyksen mukaisesti todistuksen laatija ei päivää todistuksia - sen tekee tutkintotoimikunta.

Koontilomakkeen päivämäärän määrää koonnin tekijä. Siihen ei tutkintotoimikunta voi puuttua. Tutkintotodistukset hyväksyy tutkintotoimikunta (ei rehtori eikä puheenjohtaja). 

Asiapaperihin perehtymiseen tarvitaan riittävästi työaikaa. Kaikille tutkintoimikunnan jäsenille edes 2 viikon tutustumisaika ei riitä. Siksi on epätodennäköistä, että toimikunta pystyy käsittelemään asian esitetyllä tavalla. 

keskiviikko 9. heinäkuuta 2014

Näytössä ammattitaito osoitetaan osoitetaan aidoissa työelämän tuotanto- ja palvelutilanteissa

Näyttötutkinto suoritetaan osoittamalla tutkinnon perusteissa edellytetty ammattitaito ensisijaisesti aidoissa työelämän tuotanto- ja palvelutilanteissa. 

Näyttötutkinto on alun perin aikuisille suunniteltu joustava tutkinnon suorittamistapa, jossa tutkinto suoritetaan av-alalle tyypillisessä työelämälähtöisessä tilaaja- ja asiakaslähtöisessä  tuotantotoiminnassa. Tutkinnon suorittaminen on ammattitaidon hankintatavasta riippumatonta. 


Ammattitaito voi olla hankittu
  • työkokemuksen,
  • harrastustoiminnan,
  • opintojen tai
  • muun toiminnan kautta.
Näyttötutkinnossa tutkinnon perusteissa edellytetty ammattitaito osoitetaan aidoissa työelämälähtöisissä tuotanto- ja palvelutilanteissa. Henkilö, jolla on jo riittävä ammattitaito, voi suorittaa näyttötutkinnon tai sen osan osallistumatta valmistavaan koulutukseen.

Lähde:

sunnuntai 6. heinäkuuta 2014

Miten työelämälähtöisyys toteutuu näyttötutkinnoissa?

Opetushallituksen selvityksen mukaan työelämälähtöisyys toteutuu pääosin hyvin näyttötutkinnoissa.  Työpaikoilla suoritettavia näyttöjä ja tutkintotilaisuuksia tulisi lisätä.

”Työelämälähtöisyys on laajalti omaksuttu ammatillisen peruskoulutuksen toimintamalliksi. Koulutus järjestetään aina tai melko usein tutkinnon osittain työelämän toimintakokonaisuuksina. Työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt järjestetään lähes poikkeuksetta työpaikoilla.

Työelämän osallistumista koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen on kuitenkin tarpeen lisätä.
Myös näyttötutkintotilaisuuksien järjestäminen aidoissa työelämän tilanteissa toteutuu hyvin. Tätä mieltä ovat myös tutkinnon suorittajat. Tutkintotilaisuudet ja niihin valmistava koulutus järjestetään työelämän toimintakokonaisuuksina, ja työelämä osallistuu tutkintotilaisuuksien toteutukseen.

Kehittämistä on edelleen työpaikkaohjaajien, näyttöjen arvioijien ja tutkintotilaisuuksien arvioijien perehdyttämisessä. Työpaikoilla suoritettavia näyttöjä ja tutkintotilaisuuksia tulisi lisätä.”

Lähde: